Ons onderwijs
In ons schoolplan lichten we toe waar we ons de komende jaren specifiek op focussen.
Schoolplan KBS Franciscus
Voor u ligt het schoolplan 2020-2024. De indeling van het schoolplan is afgestemd op het strategisch beleidsplan van ons bestuur, Scholenstichting Pastoor Ariëns en de thema’s die wij relevant vinden voor onze schoolontwikkeling. Deze thema’s vormen de focus voor onze kwaliteitszorg. Naast schoolontwikkeling bieden we volop ruimte voor de ontwikkeling van ons personeel. Als u meer wilt lezen over het schoolplan kunt u deze bekijken via onderstaande button.
Iedere school stelt een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op. Dit is een wettelijke verplichting. In dit profiel beschrijven we:
- het niveau van onze basisondersteuning;
- de extra ondersteuning die we bieden;
- hoe deze ondersteuning is georganiseerd;
- wat de ambities zijn.
Het ondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term Passend Onderwijs. Passend Onderwijs heeft als doel de kwaliteit te verbeteren van de scholen om zo te zorgen voor goed onderwijs voor alle leerlingen.
Wilt u meer informatie over de extra ondersteuning die wij bieden? Bekijk dan het schoolondersteuningsprofiel via onderstaande link.
Ga naar het schoolondersteuningsprofiel
Wilt u specifieke informatie over de zorg en ondersteuning die wij bieden? Bekijk dan (één van) onderstaande protocollen:
Bekijk ons dyscalculieprotocol
Heeft u vragen over onze protocollen of het ondersteuningsprofiel? Neem dan contact op met de school.
Wij nemen u en uw klacht serieus. Klachten of vragen die direct met uw kind en/of met het onderwijs in de groep te maken hebben, kunt u voorleggen aan de leerkracht van uw kind. Vervolgens zoekt de leerkracht samen met u naar de best mogelijke oplossing.
Klachten kunnen ook over het onderwijs zelf gaan. Daarom hanteert onze scholenstichting ook een stichtingsbrede klachtenregeling.
Heeft u een klacht of wilt u meer weten over onze klachtenprocedure? Hieronder vindt u een link naar onze gehele klachtenprocedure. Heeft u daar vragen over, neem dan contact op met de directie.
De vertrouwensperonen op KBS Franciscus zijn Babette Philips (bphilips@kbsfranciscus.nl) en Angelique de Keijzer (ib@kbsfranciscus.nl). Zij zijn er voor leerlingen, ouders en medewerkers van de school. Er kan om hulp gevraagd worden als er een probleem is. De vertrouwenspersonen helpen bij het vinden van een oplossing. Zij kunnen adviseren, bemiddelen en indien nodig ook doorverwijzen naar instanties buiten de school. De vertrouwenspersonen hebben verplichte geheimhouding.
Wij willen iedere leerling goed en passend onderwijs bieden. Hierbij zijn er verschillen tussen de leerlingen en vinden wij het belangrijk dat leerlingen het aanbod krijgen dat passend is. Naast de standaard monitoring worden alle leerlingen van de groepen 1, 3 en 5 jaarlijks gescreend op kenmerken van meer- of hoogbegaafdheid. Indien nodig passen wij deze screening ook in andere leerjaren toe.
Wanneer uit de screening naar voren komt dat er een vermoeden is van meer- of hoogbegaafd, dan benaderen we de ouders om samen te kijken naar een passend aanbod om het kind goed en uitdagend onderwijs te bieden.
Heeft u vragen over meer- of hoogbegaafdheid? Bekijk dan ons beleidsplan via onderstaande link. Hier treft u meer informatie over de stappen die wij zetten en de mogelijkheden die wij voor deze leerlingen bieden.
U kunt ook contact opnemen met onze coördinator rondom meer- of hoogbegaafdheid Ivanka Lemaire of de intern begeleider Angelique de Keijzer die verantwoordelijk is voor de leerlingenzorg binnen de school.
Binnen de school hebben wij de mogelijkheid om leerlingen die extra aandacht nodig hebben mee te laten doen aan het Leerplein. Op het Leerplein werken de leerlingen één dag in week groepsoverstijgend aan diverse thema’s vanuit een hoger niveau die een beroep doen op hun creativiteit, samenwerking en planning.
Dit aanbod wordt geïntegreerd binnen het dagelijkse aanbod in de eigen klas. Voor de leerlingen waarbij het Leerplein niet toereikend is maken wij gebruik van een bovenschoolse plusklas. Daar werken de leerlingen gedurende één dag per week aan projecten onder begeleiding van een orthopedagoog.
Waar we trots op zijn
Kanjertraining
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vinden wij erg belangrijk. Als het kind zich veilig en prettig voelt op school, dan ontwikkelt het zich bijna vanzelf. We streven ernaar dat kinderen voelen: ‘Ik mag er zijn’, ‘ik kan het’ en ‘ik kan het zèlf’. Hiervoor maken wij gebruik van de Kanjertraining. Wij zijn een officieel gecertificeerde Kanjerschool en daar zijn we trots op! Binnen de school zien we dit terug in de duidelijke structuur die we bieden, waardoor leerlingen zich veilig voelen en met plezier naar school komen. We meten twee keer per jaar de sociale veiligheidsbeleving, waarbij we resultaten behalen waar we trots op mogen zijn.
Talentenatelier
Een paar keer per jaar organiseren leerkrachten en ouders een Talentenatelier op school. We bieden dan een breed en gevarieerd aanbod aan activiteiten, die niet tot het gewone lesprogramma behoren. Voorbeelden daarvan zijn koken, boetseren, dansen, speurtochten, erfgoed uit de omgeving bezoeken of het gebruiken van een 3D-printer. De leerlingen kiezen welk talent ze graag meer willen benutten en worden daarbij gemengd in verschillende leeftijdsgroepen.
Binnentuin
We hebben een eigen binnentuin die we samen met de leerlingen hebben aangelegd. Alle groepen helpen in de tuin bij het zaaien en oogsten van bloemen en fruit of het maken van insectenhotels. Zo leren onze leerlingen niet alleen de theorie, maar ook de praktijk! Daarnaast ligt er een blotevoetenpad en biedt de tuin rust en ruimte om ook buiten te leren en te spelen. Veel groepen gaan lekker picknicken op het grasveld en genieten van het groen.